Co Cię czeka na blogu zespokojem w najbliższym czasie? Nasze aktualne plany.
23 sierpnia 2017
Czy praca nad sobą działa jak cudowna tabletka na wszystko?
6 września 2017

Co zrobić, gdy rozwój osobisty powoduje stres?

Czasem mam wrażenie, że o stresie napisano już wszystko. Bada się mechanizmy jego powstawania, reakcje jakie wywołuje i przede wszystkim – sposoby radzenia sobie z jego nieprzyjemnymi symptomami. Zarówno fizycznymi, jak i psychicznymi. Materiałów na ten temat, od poważnych badań, to krótkie internetowe notatki jest co niemiara.

Ale z drugiej strony nadal wiele osób nie ma pojęcia jak ze stresem sobie poradzić, tym bardziej, że nadal istnieją tematy, które w tym aspekcie pozostają nierozpoznane. A i wśród najróżniejszych „metod” i „trików” często trudno znaleźć coś rzeczywiście skutecznego.

Nie mam tu oczywiście zamiaru proponować w zamian jakichś swoich antystresowych super-sztuczek. Takich zresztą chyba zbyt wielu nie ma – niestety pozostaje „nudna i żmudna” praca nad sobą 😉

Chciałam dziś jednak napisać kilka słów o stresie w kontekście, w którym rzadko się o nim mówi. O stresie, który pojawia się wtedy, gdy pracujemy nad sobą, gdy chcemy się rozwijać i zająć sobą.

 

Dlaczego odczuwamy stres?

Stres, jako stały element naszego życia, jest w nas obecny nie tylko wtedy, gdy coś się nie udaje, gdy czegoś się obawiamy czy, gdy doświadczamy niemiłych przeżyć. Jest obok nas także wtedy, gdy się uczymy, rozwijamy, kochamy, albo troszczymy o innych.

Nie da się go nie doświadczać, bo stres jest sposobem na przystosowanie się do środowiska, a dokładnie: przystosowanie do zmiany. A zmiana jest permanentną częścią życia.

Ze stresem z jednej strony wszyscy walczą, ale z drugiej dość powszechnie się już dziś uznaje, że jest on normalną i potrzebną częścią życia. Doświadczamy go na co dzień, chociaż rzeczywiście lepiej jest, jeśli umiemy go sobie odpowiednio „dawkować”. Co to oznacza? Mam tu na myśli przede wszystkim umiejętność takiego reagowania, że różne działania czy wydarzenia nie są dla nas stresujące (albo są mniej stresujące).

Wczesne teorie dotyczące stresu koncentrowały się na różnych zewnętrznych sytuacjach, które miały być źródłem stresu. Nadmiar obowiązków, kłótnia z kimś bliskim, choroba, utrata pracy itp. itd. Widzę, że nadal wiele osób podchodzi tak do stresu. Uważają one, że gdyby nie te wszystkie wydarzenia, zmagania, problemy to stresu w ich życiu by nie było. Niestety nie jest to do końca prawda.

Oczywiście są sytuacje, które częściej i w większym stopniu wywołują reakcję stresową u większości ludzi. Okazuje się jednak, że za to, czy (i jak bardzo) stres odczuwamy odpowiadamy przede wszystkim my sami. A dokładniej to, czy umiemy sobie z tymi obciążeniami i trudnościami poradzić. Jeśli tak, jeśli dysponujemy odpowiednimi zasobami i umiejętnościami – nawet duże wyzwania będą dla nas stosunkowo mało stresujące. Jeśli nie – może okazać się, że najzwyklejsze czynności, jak rozmowa z panią na poczcie, albo telefon do pracy, nas czasem przerastają.

 

Jakie zmiany powodują stres?

Zmiany, z jakimi sobie musimy radzić, mogą być duże i małe. Zmianą może być nowe mieszkanie, awans, czy urodzenie się dziecka, ale też inna pora wstawania z łóżka, inna trasa autobusu, którym jeździmy do pracy, konieczność rezygnacji z poobiedniej kawy albo wyłączony na godzinę prąd.

Zmiany, niezależnie od tego czy są „obiektywnie” „dobre” czy „złe” powodują, czy zostajemy wybici ze swojego zwyczajowego rytmu, rutyny. I musimy na nie jakoś zareagować. Organizm się więc mobilizuje i często  w tym momencie pojawia się stres.

Dotyczy to nawet tych zmian, które celowo i świadomie sami chcemy wprowadzić. Np. zdrowiej się odżywiać, chodzić wcześniej spać, poprawić z kimś relacje albo nie denerwować się tak bardzo czy nie złościć na innych.

Oczywiście to, jak duży stres towarzyszy takim planowym, rozwojowym zmianom zależy od tego, jak dobrze radzimy sobie ze stresem jako takim. Ale jeśli, załóżmy, uczymy się tego, jak się nie denerwować i lepiej radzić sobie z emocjami to oznacza, że na starcie nie radzimy sobie z nimi najlepiej. I ze stresem w związku z tym pewnie też 🙂 W takiej sytuacji jest dość trudno przełamać dotychczasowe doświadczenia i zacząć reagować inaczej niż zwykle. Bo poza tym, że generalnie nie jest to łatwe, to jeszcze dochodzi stres związany z wprowadzaniem zmiany w swoim życiu.

 

Dlaczego zmiany rozwojowe powodują stres?

Dokładnie z tego samego powodu, co każda inna zmiana. Powodują one, że nasze stare, sprawdzone metody i sposoby przestają działać. A nowe nie są jeszcze do końca wypracowane i nie traktujemy je jak „nasze”. Każda taka zmiana jest wyzwaniem i budzi pewne obawy. A co, jeśli mi to nie pomoże…? A co, jeśli mi się nie uda…? Na pewno nie dam rady… To jest za trudne… To jest bez sensu… A co, jeśli inni będą się śmiać…?

Już same nasze myśli o zmianie powodują stres, a co dopiero jej wprowadzenie! Trzeba być wtedy gotowym na niewygodę, na poczucie, że robimy coś trochę „na siłę”, że pojawią się po drodze potknięcia i porażki, że być może zmieni się rytm naszego dnia, albo relacje z innymi. I nawet jeśli bardzo tego wszystkiego chcemy – może być to trudne i stresujące.

 

Zmiana rozwojowa – jak sobie z nią radzić?

Co więc można zrobić, gdy chcemy dokonać jakieś zmiany w sobie, ale stres skutecznie nas blokuje i uniemożliwia zrobienie każdego kroku?

Rozwiązania mogą być oczywiście różne, ale kierunki w których może iść są zasadniczo dwa.

  1. „Muszę”

Pierwsza kwestia związana jest z poczuciem konieczności ciągłego doskonalenia się. Niestety coraz częściej się z taką postawą spotykam. Musisz bywać, znać, uczyć się i rozwijać. Musisz ciągle mieć jakiś nowy pomysł na siebie, dbać o swój samorozwój we wszystkich możliwych aspektach i masz być zawsze aktywny. Nagle czas wolny kojarzy się ze stresem, przyjemność z przymusem, a robienie czegoś dla siebie jest uciążliwością i dopustem bożym.

Nawet jeśli się lubi pracować nad sobą, poznawać siebie swoje granice itp.,  czasem można się po prostu zmęczyć i chcieć poleżeć na kanapie przy głupim serialu. Albo w ogóle nie mieć ochoty na zmienianie siebie. I to też przecież jest ok. Nie chcę tu zabrzmieć nieszczerze – w końcu my, tutaj na blogu, też zachęcamy do zmian, rozwoju, doskonalenia się. Ale nic na siłę. Jeśli nie chcesz, nie masz czasu, ochoty, możliwości, siły – odpuść. Zaopiekuj się sobą, przyjrzyj swoim potrzebom, zaakceptuj swoją niedoskonałość. Uważaj tylko, żeby takie „folgowanie” swoim zachciankom nie trwało zbyt długo. Zazwyczaj im dłuższy jest okres takiej przerwy, tym trudniej potem wrócić do działania i zacząć wprowadzać zmiany na których Ci zależy.

  1. „Za bardzo chcę”

Drugi kierunek związany jest z postawą osób, które chcą dokonać zmiany, ale nie wiedzą jak się do tego zabrać i zjada je stres związany z samym wyzwaniem.

Np. załóżmy, że chcesz zacząć codziennie czytać. Ale nie wiesz jak wybrać książkę, czy kupić, czy może w końcu pójść do biblioteki. Stresujesz się na samą myśl, że musisz się tym zająć. Stresujesz się tym, że wieczorem musisz wygospodarować czas na czytanie i że zamiast odpocząć przed tv musisz się zmobilizować i wyjść z pokoju. Jak już usiądziesz to denerwujesz się na siebie, że nie udaje Ci się skupić i że się rozpraszasz co chwilę. Wszystko Ci nagle przeszkadza. Dość szybko stwierdzasz, że to jednak nie dla Ciebie i że to kolejna porażka.

To oczywiście tylko przykład, ale powodów do stresu potrafimy sobie stworzyć całe mnóstwo. Głównie w swojej własnej głowie, bo jeszcze zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie myślimy o nim bardzo dużo. Planowanie jest oczywiście potrzebne, ale często potrafi się ono przerodzić w zamartwianie się, nakręcanie i stresowanie tym, co będzie.

Pomocne tu może być nie planowanie zbyt ambitne. Zamiast zakładania, że przeczytasz cały rozdział, lepiej zacząć od strony czy dwóch dziennie. Zamiast zaczynania od godziny pracy nad sobą, może zacząć od 10 min, ale codziennie. I dopiero później, powili wydłużać ten czas.

Gdy jednak stres się pojawi może nam pomóc koncentracja na zmysłach

Jednym z rozwiązań, które bardzo dobrze działają w sytuacji, w której nagle pojawia się stres jest koncentracja na zmysłach. Zamiast „wymyślania” w głowie najróżniejszych obaw i scenariuszy, zamiast martwienia się – po prostu zaczynamy koncentrować się na sobie: na swoim oddechu, na tym, co widzimy, słyszymy czy czujemy. Czy ta książka, którą trzymamy w rękach jest ciężka, jak wygląda jej okładka, czy fotel jest miękki, czy jest nam ciepło. To pozwala oderwać się od niepotrzebnych, stresujących myśli, które same w sobie nic nie wnoszą. Pomaga skoncentrowanie się na tym, co tu i teraz, bez niepotrzebnego rozpamiętywania swoich porażek czy planowania kolejnych punktów, które na naszej rozwojowej liście muszą się pojawić. Potem łatwiej jest wrócić do tej aktywności, którą w danej chwili mieliśmy robić i się nią po prostu zająć.

Nie jest to oczywiście magiczne narzędzie do radzenia sobie z każdą trudną sytuacją – ale z naszych doświadczeń możemy stwierdzić, że potrafi działać naprawdę dobrze. I to w różnych sytuacjach.

Koncentrowanie się na swoich zmysłach, otoczeniu czy oddechu sprawdza się naszym zdaniem tak dobrze, że postanowiliśmy przygotować webinar, w którym dokładnie opowiemy o tym, jak się do tego zadania zabrać i jak wykonywać ćwiczenia.

Webinar nosi tytuł Jak się uspokoić, gdy dopadają nas silne emocje i natrętne myśli? bo będziemy mówić głównie o sytuacjach, gdy jesteśmy „w oku cyklonu” i naszym pierwszym zadaniem jest uspokojenie się, by móc wykonać kolejne kroki. To, o czym będziemy mówić, dotyczy sytuacji rozwojowych, ale nie tylko – także wszelkich innych zmian i wyzwań, które powodują, że przestajemy nad sobą panować i stres, panika czy złość zaczynają nas kontrolować.

Webinar jest bezpłatny, zapraszamy 10 września o 21:00. Wystarczy się zapisać i w wyznaczonym terminie kliknąć z link, jaki otrzymasz na maila.

 

Do zobaczenia!

Asia

Subscribe to our newsletter

FreshMail.pl
 
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do wolności od lęku poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Zapisz się na nasz newsletter i pobierz materiał ekstra
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby pobrać materiał ekstra do postu.
Osoby już zapisane na newsletter również mogą go pobrać wpisując swoje imię i adres e-mail
Zapisz się na nasz newsletter i odblokuj dostęp
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby odblokować dostęp do treści.
Jeżeli już jesteś zapisany/a na newsletter podają swoje imię i adres e-mail a system zapamięta Twoje dane.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.