Dlaczego tak łatwo wyciągamy pochopne wnioski i co z tym można zrobić?
20 lipca 2017
Negatywne emocje: czy można je wyrugować, wyciąć i usunąć raz na zawsze?
2 sierpnia 2017

Co zrobić, gdy zmęczenie przejmuje nad Tobą kontrolę?

Ostatnio dopadło mnie zmęczenie. Kilkudniowy wyjazd do Warszawy, przeziębienie, zajmowanie się synem, a popołudniu praca. Obiektywnie patrząc: miałem prawo być zmęczony. Dałem wiec sobie trochę luzu i w czasie wolnych chwil starałem się wypocząć. Stan ten jednak zaczął się przedłużać. Już wstając rano czułem się zmęczony na myśl o tym, co mnie czeka. A nie czekało mnie nic nadzwyczajnego, normalne sprawy jak co dzień. O zajmowaniu się synem myślałem jako o strasznie ciężkiej „robocie”. Któregoś wieczoru przy przeglądzie wartości, uświadomiłem sobie, że tak teraz podchodzę do tego, a to przecież moja najważniejsza wartość. Przejrzałem moje notatki z poprzednich dni, a tam wszędzie opisy zmęczenia, znużenia mimo braku zmęczenia fizycznego.  Pomyślałem, coś tu jest nie tak.

Co było nie tak?

Naturalne zmęczenie przerodziło się w użalanie się nad sobą. Z notatek z wcześniejszych dni wynikało, że czekam wieczoru, żeby zalegnąć na kanapie i obejrzeć sobie jakiś serial. Obejrzenie kolejnego odcinka nie przynosiło jednak zmniejszenia poczucia zmęczenia.

Uświadomiłem sobie, że myśląc o wieczornym odpoczynku uciekała mi teraźniejszość bycia z Tadeuszem, a pielęgnowanie uczucia zmęczenia zabierało mi radość z tego, co robię.

Pisząc „użalanie się nad sobą” mam na myśli taki sposób myślenia o sobie, kiedy myślę, że jestem wyjątkowo pokrzywdzony bo …. tu w zasadzie można wstawić dowolną przyczynę. Może być to trudna sytuacja rodzinna, zawodowa, ekonomiczna, zmęczenie, rozleniwienie itp. Jest to stan, w którym dominuje myśl o „pokrzywdzeniu”. Towarzyszy jej zazwyczaj niechęcenie do działania i poczucie, że nie mogę z tym nic zrobić.

 

Jakie wnioski wyciągnąłem dla siebie z tej sytuacji?

  1. Przyjemności też trzeba kontrolować

Chodzi mi o obserwowanie tego, czy przyjemności nie przerodziły się w kompulsywne działanie. U mnie takim kompulsywnym działaniem jest zalegnięcie na kanapie i oglądanie filmów lub seriali. Bywa, że specjalnie mnie nie interesuje to, co oglądam, ale mam jakiś wewnętrzny przymus oglądania. Mam takie myśli wtedy, że jak nie obejrzę to nie odpocznę.

Nie każde obejrzenie serialu jest działaniem kompulsywnym. Nie ma nic złego w tym, żeby wieczorem sobie coś obejrzeć w TV. Jednak, gdy wszystko inne przestaje się liczyć, a Ty myślisz tylko o tym żeby się położyć i włączyć serial lub film to już znak, że coś jest nie tak.

Dlatego limituję sobie takie przyjemności np. do jednego odcinaka i tylko jeżeli Tadeusz pójdzie spać do 20:30. Podałem tu przykład innych oglądanie TV, ale limituję sobie również inne przyjemności jak sport czy słodycze bo wiem, że łatwo się w nich zatracam.

 

  1. Gdy jakieś odczucie towarzyszy Ci długo warto się mu przyjrzeć

Wiedząc, że od paru dni chodzę zmęczony i znużony mimo braku zmęczenia fizycznego zacząłem podejrzewać, że coś się ze mną dzieje. Zapisałem  w moim zeszycie, który nazywam Niezbędnikiem Spokojnego Umysłu swoje aktualne myśli i pragnienia. Zerknąłem na wartości, którem mam zawsze spisane na oddzielnej kartce. Zobaczyłem wtedy dychotomię miedzy tym, czego chcę teraz a tym, co jest dla mnie ważne. Dopiero wtedy dotarło do mnie, że odpoczynek (najchętniej przy serialu) to nie moja potrzeba, tylko zachcianka a uczucie, które ja podsyca to użalanie się nad sobą.  To wystarczyło, żeby uczucie zmęczenia zniknęło  i powrócił spokój.

 

  1. Nie zawsze od razu zauważysz mechanizm użalania się nad sobą

Nie jest niczym nadzwyczajnym i złym czuć się czasem zmęczonym czy znużonym. Usuwanie negatywnych odczuć  nie jest celem pracy nad sobą. Jest nim raczej zachowanie spokoju pomimo ich występowania. Czym innym jest jednak utrzymywanie się takiego stanu przez dłuższy czas. Trudno jest zauważyć moment w którym przyzwolenie na zmęczenie przeradza się w użalanie się nad sobą. Ja zazwyczaj orientuję się po kilku dniach. Kiedyś trwało to tygodniami.  Jak rozpoznać, że zaczynamy użalać się nad sobą? Gdy zmęczenie lub zniechęcenie utrzymuje się i pojawiają się myśli typu:

  • kolejny ciężki dzień, ja to mam przechlapane
  • czas chyba rzucić to wszystko i wyjechać w Bieszczady
  • niech ten dzień się w końcu skończy, żebym mógł odpocząć
  • o matko dlaczego ja mam zawsze pod górkę
  • i wiele podobnych

Warto wtedy przyjrzeć się o co mi tak naprawdę chodzi, skonfrontować swoje myśli z tym co się aktualnie dzieje.

Pomocna bywa zmiana perspektywy. Można to zrobić zadając sobie np. pytania:

  • Czy naprawdę mam tak źle?
  • Co jest fajnego w moim życiu?
  • Ile osób chało by być na moim miejscu (chorych, uboższych, mieszkających w trudnych warunkach. Itp.)?

 

  1. Pamiętaj przy planowaniu zadań, żeby uważać z „dokręcaniem sobie śruby”

Planując jakieś trudne dla nas wydarzenia jak wyjazdy, wizyty, spotkania itp. warto uwzględnić to, że po ich zakończeniu będziemy zmęczeni. Nawet wakacje warto tak planować, żeby został jeszcze dzień czy dwa na dojście do siebie po powrocie, a przed rozpoczęciem pracy. Planowanie w tym czasie jakichś wyjątkowo trudnych zadań to będzie przysłowiowe „dokręcanie śruby” i spotęguje nasze zmęczenie. A taka sytuacja zawsze gdzieś się niekorzystnie odbije.

Warto również zadbać o sen. Pójść wcześniej spać przez kilka dni. Niewyspanie bardzo wpływa na nasz nastrój i poczucie zmęczenia. Oczywiście możemy starać się zneutralizować wpływ niewyspania na nastrój, ale wymaga to sporo wysiłku. Po co go „marnować” na coś co można zrobić za pomocą zwykłego snu:)

 

Zwykle, z pozoru, zmęczenie – po dłuższej obserwacji, wiele mnie nauczyło. Wiem już, że często w ten sposób prezentują się w moim przypadku różne emocje: zniechęcenie, żal, rozdrażnienie.

Oczywiście w takim wypadkach warto uważnie przyglądać się sobie. Zmęczenie może być bowiem objawem jakiejś choroby (zarówno somatycznych, jak i  np. depresji), może być też reakcją organizmu wołającą o regenerację. Jednak przeanalizowanie swoich emocji i myśli związanych z odczuwanym zmęczeniem też jednak nie zaszkodzi – być może okaże się, że nazwaliśmy w tej sposób jakiś określony stan emocjonalny, albo, że nie zaspokajamy jakichś ważnych potrzeb, które w ten sposób chcą nam o sobie przypomnieć. Samoświadomość w tym zakresie na pewno nie zaszkodzi.

Jacek

Subscribe to our newsletter

FreshMail.pl
 
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do wolności od lęku poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Zapisz się na nasz newsletter i pobierz materiał ekstra
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby pobrać materiał ekstra do postu.
Osoby już zapisane na newsletter również mogą go pobrać wpisując swoje imię i adres e-mail
Zapisz się na nasz newsletter i odblokuj dostęp
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby odblokować dostęp do treści.
Jeżeli już jesteś zapisany/a na newsletter podają swoje imię i adres e-mail a system zapamięta Twoje dane.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.