Co Cię czeka na naszym blogu w najbliższym czasie? Nasze plany na najbliższe miesiące.
3 maja 2017
Czy badania naukowe ułatwiają podejmowanie trafnych decyzji?
17 maja 2017

Uważne jedzenie – czy można medytować jedząc obiad?

Długi weekend za nami. Pogoda może nie była wybitnie piknikowa, ale w niektóre dni można było grilla rozpalić. Karkówka, kiełbaski, czasem ryba czy warzywa. Pieczenie wszystkich specjałów trwa i gdy są serwowane zazwyczaj jesteśmy już głodni i myślimy głównie o tym, żeby się najeść.

Na co dzień bywa podobnie. Spieszymy się, nie mamy czasu na spokojny posiłek i połykamy coś w biegu albo wracamy do domu bardzo głodni, szybko przygotowujemy posiłek i zjadamy w trzy minuty.

Dziś dla odmiany zaproponuję Wam trochę inne spojrzenie na jedzenie.

Zazwyczaj nie specjalnie skupiamy się na samym procesie jedzenia. Bywa, że jadamy przed telewizorem lub zatapiamy się w myślach przeżuwając kolejne kęsy. Czasem (a niektórzy często) równocześnie robimy coś na komputerze lub bawimy się telefonem. W kinie zajadamy popcorn, ale skupiamy się na filmie, a nie na tym co wkładamy do ust. Jemy w samochodzie, na spacerze, pomiędzy jednym a drugim zadaniem. Generalnie coraz częściej jemy wykonując różne inne czynności.

Mimo, że jedzenie jest czynnością dość banalną i prostą, a jednak – jak wszyscy wiemy – bardzo ważną. Jakość jedzenia, a także sposób jego spożywania ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Temu, co mamy na talerzu warto się więc czasem uważniej przejrzeć.

Jedzenie może nam służyć także to ćwiczeń umysłu, bo świetnie łączy różne rodzaje doznań. Uważne jedzenie może być bardzo dobrą praktyką medytacyjną, bo podobnie, jak opisywana przede mnie wcześniej medytacja w ruchu, bo umożliwia skoncentrowanie się na bardzo bogatym w bodźce „obiekcie”, czyli na zawartości naszego talerza. Możemy obserwować i poznawać różne kolory, faktury, zapachy, smaki. To dla wielu osób jest łatwiejsze i ciekawsze niż np. koncentrowanie się na oddechu i siedzenie bez ruchu. A efekt można uzyskać podobny: uczymy się panować na swoimi myślami, nad tym w którą stronę podążają i co z nimi zrobimy, uspokajamy się, rozluźniamy, świadomie decydujemy o własnych reakcjach.

Dziś chciałem opowiedzieć krok po kroku o tym w jaki sposób można wykorzystać czynność jedzenia jako jedną z praktyk medytacyjnych. Zacznę jednak od opowiedzenia, kiedy ja stosuję uważne jedzenie.

Najczęściej robię sobie medytację z jedzeniem gdy jestem w restauracji. Zazwyczaj jest to spokojny czas, kiedy nie gonią mnie żadne sprawy. Wykonuję  ją, żeby rzeczywiście zrelaksować się i cieszyć się chwilą i jedzeniem. Dzięki temu nie „atakują” mnie niepotrzebne myśli i nie muszę się nimi zajmować. W domu rzadziej  stosuję tę medytację, ponieważ trudno jest o odpowiednie warunki. W domu skupiam się, żeby w miarę szybko zjeść, bo do „ogarnięcia” jest jeszcze mały Tadeusz.

Jak jeść uważnie?

Praktyki medytacji z jedzeniem nauczyłem się z książki Ronalda D. Siegela „Uważność” i prezentuję poniżej podejście w niej zawarte.

Pierwsze  praktyki medytacji z jedzeniem najlepiej wykonać w samotności lub z osobami, które również chcą ją wypróbować. Cisza i spokój są niezbędne, żeby się jej nauczyć.

Podczas medytacji nie korzystaj z telewizora, radia, telefonu, wyłącz muzykę  i wszelkie rozpraszacze. Posiłek przygotuj wcześniej .Nakładając jedzenie pamiętaj, że zapewne zjesz go mniej niż zazwyczaj wiec weź to pod uwagę 🙂

Wprowadzenie

Na początku usiądź wygodnie i przez chwilę skup się na oddechu. Wdech, wydech. Nie reguluj go, tylko obserwuj. Zobacz jak powietrze przemieszcza się z nosa do płuc i z powrotem. Obserwuj tak kilka wdechów i wydechów. Następnie poczuj kontakt swego ciała z krzesłem. Jest miękkie czy twarde? Ciepłe czy chłodne? Następnie poczuj jak Twoje stopy stykają się z podłożem. Masz na nogach kapcie czy buty? Jest Ci ciepło czy chłodno w stopy? Masz twardą czy miękką powierzchnię pod stopami? Ćwiczenie to powoli Ci oderwać się od bieżących spraw i wprowadzi w dalsze kroki uważnego jedzenia.

Uważne jedzenie

Następnie przyjrzyj się jedzeniu na talerzu. Jaki ma kolor? Jaką konsystencję? Jak jest ułożone na talerzu? Przyglądaj się mu jak rzeźbie w muzeum.

Po dokładnym obejrzeniu jedzenia weź pierwszą niedużą porcję do ręki albo nabierz na łyżkę czy widelec. Skup się na ruchu podnoszenia łyżki lub widelca. Włóż jedzeni do ust i odłóż widelec lub łyżkę, zanim zaczniesz je żuć. Koncentruj uwagę na czynności przeżuwania. Jakie smaki czujesz? Jaką konsystencję? Jaką temperaturę?

Wykonuj tak po kolei każdą z następujących czynności (tylko jedną w danej chwili): obserwuj jedzenie, podnoś jedzenie, wkładaj do ust, przeżuwaj.  Koncentruj się na każdej z tych czynności. Kiedy poczujesz, że się na najadłeś/aś, przestań jeść.  W trakcie mogą pojawić się różne myśli o aktualnych problemach zadaniach itp., ale jeśli tak się stanie spokojnie odłóż je na bok i wróć co skupienia się medytacji.

Po takim ćwiczeniu możesz zapisać co udało Ci się zauważyć.

Dzięki jedzeniu w taki sposób można doświadczyć wielu ciekawych doznań smakowych i wprowadzić się w kontemplacyjny nastrój. Warto zrobić to ćwiczenie co jakiś czas w różnych miejscach i w różnej formie (słynne jest na przykład ćwiczenie polegające na jedzeniu w ten sposób jednego rodzynka). Nie tylko uwrażliwia się wtedy na różne zewnętrzne bodźce, zauważa co je i je mniej, ale też można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy o sobie i wcale nie muszą być to kwestie związane bezpośrednio z jedzeniem.

Jacek

 

A dla odbiorców naszego newslettera przygotowałem coś ekstra – podkast, który pomoże rozpocząć przygodę z medytacją z jedzeniem. Jest to nagranie, które należy odtworzyć sobie podczas medytacji z jedzeniem: ten materiał przeprowadzi Ci przez kolejne kroki medytacji.

Taka pomoc może być szczególnie przydatna dla początkujących, którym często zdarza się „uciekać” gdzieś myślami i nie bardzo wiedzą co mają robić.

Medytacja jest krótka (trwa ok. 5 i pół minuty),  po to żebyś mógł/ła ją kontynuować samodzielnie (poza tym na początku trudno od razu utrzymywać koncentrację przez długi czas)

Podkast dostępny jest tylko dla osób zapisanych na newsletter. Jeżeli chcesz go pobrać zapisz się na newsletter.

Osoby już zapisane mogą go pobrać podając imię i adres mail.

 

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz materiał ekstra
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby pobrać materiał ekstra do postu.
Osoby już zapisane na newsletter również mogą go pobrać wpisując swoje imię i adres e-mail

 

 

Subscribe to our newsletter

FreshMail.pl
 
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do wolności od lęku poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Zapisz się na nasz newsletter i pobierz materiał ekstra
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby pobrać materiał ekstra do postu.
Osoby już zapisane na newsletter również mogą go pobrać wpisując swoje imię i adres e-mail
Zapisz się na nasz newsletter i odblokuj dostęp
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby odblokować dostęp do treści.
Jeżeli już jesteś zapisany/a na newsletter podają swoje imię i adres e-mail a system zapamięta Twoje dane.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.