3 wskazówki jak poradzić sobie z rozdrażnieniem podczas wiosennego przesilenia
28 marca 2017
Trudna sztuka radzenia sobie z samym sobą Odcinek 1
12 kwietnia 2017

Uwaga, uwaga zakwitły drzewa! Czyli jak nie przegapić wiosny praktykując uważność w ruchu

Za chwilę zacznie się najpiękniejsza część wiosny. Trawa już zaczyna się zielenić, podobnie jak pola. Drzewa i krzewy jeszcze nie, ale już przygotowują się do wypuszczenia zielonych liści i pięknych kwiatów.

Gdy byłem dzieckiem mój ojciec często słuchał Skaldów w samochodzie. Mieliśmy wtedy pięknego Forda Taunusa. Nie miał dużego przyspieszenia, ale miękko płynął po drodze ze Skaldami w tle:)  Jak myślę o tej porze roku to od razu pojawia mi się w głowie tekst ich piosenki „Wiosna” z 1976r:

„Wiosna – cieplejszy wieje wiatr,

Wiosna – znów nam ubyło lat,

Wiosna, wiosna w koło, rozkwitły bzy.

Śpiewa skowronek nad nami,

Drzewa strzeliły pąkami,

Wszystko kwitnie w koło, i ja, i Ty.”

 

Aż się chce wyjść na spacer i odetchnąć powietrzem bez nieciekawych zapachów z kominów. Przyroda zachęca do takiej aktywności.

Można jednak spacerować i nie zauważyć, że zmieniła się pora roku. Tak ja spacerowałem jeszcze nie tak dawno temu. Pogrążony we własnych myślach, nie zwracałem specjalnej uwagi na to co się dzieje wokół mnie. Szedłem i myślałem o sprawach, wedle ówczesnego mniemania, bardzo ważnych. Teraz nie mogę ich sobie nawet przypomnieć, wtedy „zasłaniały” mi budzącą się do życia przyrodę. Na szczęście już tego nie robię. Dziś lubię sobie pomedytować przyrodę, szczególnie w tak pięknym okresie. Pokażę Wam niżej jak można to zrobić.

No dobrze, ale można w tym miejscu zapytać:

Po co stosować jakieś wymyślne metody podczas spaceru?

Po pierwsze, jakoś bardzo wymyśle one nie są. Różnią się jednak trochę od standardowego spaceru – to prawda. Po co w takim razie te zmiany? Taki uważny spacer jest formą medytacji uważności, spełnia więc podobne funkcje. Nie tylko pozwala dostrzec to, co się dzieje wokół nas, ale też uspokoić myśli, wyciszyć emocje, rozluźnić się. Koncentrujemy się wtedy na wszystkim co dostrzegamy wokół, nie ma więc już miejsca na „odpływanie” gdzieś myślami, planowanie, nerwy. Nie chodzi tu o to, że nagle nasze problemy zostaną rozwiązane, ale regularna medytacja uczy tego, jak inaczej można do nich podejść: ze spokojem, z dystansem, bez poczucia, że wali się cały świat.

Uważny spacer jest formą medytacji w ruchu (a przy okazji medytacji przyrody czy krajobrazu), świetnie się więc sprawdza w przypadku osób, którym trudno usiedzieć na miejscu. Dzięki temu nie muszą być nieruchome, otacza je też wiele bodźców, więc koncentrowanie się na nich jest łatwiejsze, niż np. koncentrowanie się na oddechu, gdy siedzimy bez ruchu z zamkniętymi oczami. No i jest to po prostu bardzo przyjemne, szczególnie o tej porze roku:)

Uważny spacer

Wychodząc na spacer różne myśli potrafią nas „zaatakować”, co może popsuć całą przyjemność z potencjalnie bardzo miłej przechadzki. Zaproponuję teraz ćwiczenie uważności opracowane na podstawie kilku medytacji zawartych w książce „Uważność” Ronalda D. Siedela.  Uważam, że medytacja uważności znakomicie nadaje się na spacer, pozwala bowiem zmniejszyć napięcie mięśni, zostawić wszystkie ważne sprawy oraz dać chwilę odprężenia ciału i głowie. Na spacerze mamy też zazwyczaj czas, nic nas nie goni, możemy więc dać sobie taką chwilę odprężenia.

Proponuję zacząć od wyłączenia telefonu lub przełączenia go w tryb „samolotowy”. Kolejnym krokiem będzie skupieniu się na oddechu.

Skupienie się na oddechu

Idąc przed siebie obserwuj oddech. Nie reguluj go, tylko obserwuj. Zobacz jak powietrze przemieszcza się z nosa do płuc i z powrotem. Obserwuj tak kilka wdechów i wydechów. Ćwiczenie to powoli Ci oderwać się od bieżących spraw i wprowadzi w dalsze kroki uważnego spaceru.

Przejdź teraz do skupienia się na chodzeniu.

Skupienie się na chodzeniu

Zwróć uwagę na każdy krok jaki wykonujesz. Zwróć uwagę na każdy szczegół.  Przyjrzy się jak odrywasz stopę od ziemi, podnosisz kolano, przesuwasz nogę do przodu i stawiasz stopę na ziemi. Zwróć uwagę po jakim podłożu idziesz: płaskim, piaszczystym, wyboistym itp. Poczuj to podłoże.

Przyglądaj się tak krokom przez parę minut. Od Ciebie zależy jak długo będzie to trwało.

Następnie powoli przejdź do przyglądania się naturze.

Medytacja przyrody

Idź bardzo powoli, spokojnym krokiem. Obserwuj najpierw podłoże po którym idziesz. Czy to jest piach, beton, asfalt, a może coś innego?  Przyjrzyj się podłożu, jakie szczegóły zauważasz? Następnie powoli przesuń wzrok na to co masz obok siebie: pole, drzewa, domy, bloki, ulicę czy coś innego. Pooglądaj je i postaraj się dostrzec jak najwięcej szczegółów. Następnie przyjrzyj się niebu. Czy są na nim chmury? Jeżeli tak to jakie? Znajdź jak najwięcej detali. Teraz możesz zacząć cały proces od początku lub od dowolnego miejsca. Nie spiesz się. To nie zadanie do wykonania, odhaczenia.  W trakcie mogą pojawić się różne myśli o aktualnych problemach, zadaniach itp., ale jeśli tak się stanie spokojnie odłóż je na bok i wróć co skupienia się na medytacji.

Po takim spacerze powinniście poczuć się rozluźnieni i spokojni. Zostań w tym stanie jakiś czas nie dopuszczając od razu myśli o bieżących sprawach.

Dodatkowym bonusem takiego spaceru jest dostrzeżenie w otoczeniu różnych elementów, których wcześniej w ogóle się nie zauważało.

To bardzo przyjemne i dające wytchnienie ćwiczenie. Można je dowolnie modyfikować, dodawać różne elementy. Jeśli macie ciekawy pomysł na spacer albo stosujecie jakąś inną formę takich ćwiczeń – koniecznie podzielcie się w komentarzach swoimi odczuciami:)

Jacek

 

A dla odbiorców naszego newslettera przygotowałem coś ekstra – podkast, który pomoże rozpocząć przygodę z medytacją natury. Jest to nagranie, które należy zabrać ze sobą na przechadzkę: ten materiał przeprowadzi Ci przez kolejne kroki medytacji uważności podczas spaceru.

Taka pomoc może być szczególnie przydatna dla początkujących, którym często zdarza się „uciekać” gdzieś myślami i nie bardzo wiedzą co mają robić. Bardzo polecamy, bo to fajny sposób na wprowadzenie zupełnie nowej jakości do spaceru, a przy okazji wyciszenie się i uspokojenie.

Medytacja celowo jest krótka (trwa niecałe 8 min.) – w sam raz na początek. Nie musisz też od razu wyjeżdżać do lasu, organizować wolnej godziny. Wystarczy nieśpieszny spacer do sklepu za rogiem, słuchawki w uszach i możesz medytować 🙂

Podkast dostępny jest tylko dla osób zapisanych na newsletter. Jeżeli chcesz go pobrać zapisz się.

Osoby już zapisane mogą go pobrać podając imię i adres mail.

 

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz materiał ekstra
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby pobrać materiał ekstra do postu.
Osoby już zapisane na newsletter również mogą go pobrać wpisując swoje imię i adres e-mail

Subscribe to our newsletter

FreshMail.pl
 
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do wolności od lęku poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Zapisz się na nasz newsletter i pobierz materiał ekstra
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby pobrać materiał ekstra do postu.
Osoby już zapisane na newsletter również mogą go pobrać wpisując swoje imię i adres e-mail
Zapisz się na nasz newsletter i odblokuj dostęp
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby odblokować dostęp do treści.
Jeżeli już jesteś zapisany/a na newsletter podają swoje imię i adres e-mail a system zapamięta Twoje dane.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.