Prosto o emocjach czyli dlaczego wszyscy są wkurzeni albo mają „depresję”?
9 lutego 2017
A wszystkie światła na mojej drodze mają być zielone!
23 lutego 2017

Jak się w końcu przestać martwić i przejmować? 10 praktycznych rozwiązań i historii.

Z moich doświadczeń wynika, że martwią się (prawie) wszyscy. O co tylko się da. O przyszłość, o przeszłość, o innych – swoich bliskich i zupełnie obcych, o to, co ci inni powiedzą o nas…. Sama też dobrze znam tę przypadłość, chociaż coraz sprawniej umiem sobie z nią radzić.

Ok – wyciąganie wniosków przeszłości, planowanie tego, co się zrobi w trudnej sytuacji, a nawet branie pod uwagę opinii innych osób ma sens, ale nie ma to nic a nic wspólnego  z zamartwianiem się, które jest zachowaniem destrukcyjnym, wywołuje i potęguje odczuwanie tzw. negatywnych emocji i co najważniejsze – nie przybliża nas do żadnego rozwiązania.

Co w takim razie robić, żeby przejmowanie się wszystkim wokoło nie niszczyło nam życia? Ponieważ ten problem jest nagminny, to i prób poradzenia sobie z nim jest wiele. W internecie pełno jest „złotych rad”, które nie wnoszą wiele wartościowego, dlatego zrobiłam porządny przegląd różnych miejsc w sieci i wybrałam dla Was najciekawsze propozycje, zawierające same praktyczne i sprawdzone pomysły.

Niżej znajdziecie zestawienie postów blogowych, których autorzy sami zmagali się nadmiernym martwieniem się (spora część twierdzi, że byli w tym mistrzami!). Dzielą się oni swoimi historiami i rozwiązaniami na własne przypadłości. Są to nieraz osoby z różnych „bajek”, prowadzący większe i mniejsze blogi, ale – sami zobaczycie – w zasadzie nie ma to znaczenia.

Mam nadzieję, że ten zbiór Was zainspiruje i gdy następnym razem, gdy zaczniecie rozpamiętywać, wymyślać „co by było gdyby”, albo przejmować się zdaniem nieznajomych ludzi – sięgniecie po jeden z proponowanych sposobów.

 

  1. Vivian Fiszer pisze o niebezpiecznym umyśle

Ten post proponuję na początek,

bo w większym stopniu niż inne wyjaśnia on nieco bardziej „naukowo” na czym polega rozpamiętywanie (czyli fachowo: ruminacja) i dlaczego jest to takie niezdrowe. Koniec z wymówkami, że to tylko dla własnego dobra

albo dobra innych – nie w martwieniu się droga. Po przeczytaniu nie będziesz chciał się martwić, żeby sobie nie zaszkodzić! A poza tym znajdziecie tu kilka wskazówek jak sobie z ruminacją radzić.

 

  1. Andrzej Tucholski i jego szeroka analiza dotycząca tego jak nie martwić się życiem

Andrzej podszedł do sprawy bardzo poważnie. To najdłuższy, najbardziej wielowątkowy i kompleksowy tekst, w którym zajmuje się on martwieniem się o wydarzenia zewnętrzne, innymi ludźmi, na zapas i o samego siebie. Każdy z tych aspektów rozbija na czynniki pierwsze, wyjaśnia skąd się biorą, mechanizm ich działania oraz podaje szereg sposobów na radzenie sobie z nimi. Odwołuje się przy tym do najlepiej zorientowanych w temacie myślicieli i naukowców, którzy są też bliscy mojemu sercu (jest Seneka, Marek Aureliusz, jak i Viktor Frankl). Jak się uczyć to od najlepszych. Bardzo podoba mi się też to, że Andrzej nie udaje, że to wszystko sam „wymyślił”, skoro ludzie głowią się nad radzeniem sobie z zamartwianiem się już od tysięcy lat. Po prostu podręcznik w mini-pigułce. I jeszcze nieustające dygresje dotyczące mojego ulubionego sernika, od których człowiek robi się głodny… mniam.

  1. Katarzyna Kędzierska pisze o swoim wpływie na martwienie się

Kasia porusza w swoim tekście bardzo ważny, podstawowy wręcz wątek. Zwraca bowiem uwagę na to, że przede wszystkim musimy oddzielić rzeczy od nas zależne od niezależnych (pisaliśmy o tym tutaj) czyli zastanowić się na co mamy wpływ. I proponuje dwa rozwiązania – jeśli masz wpływ – działać, jeśli nie masz – zaakceptuj. Proste? Proste, chociaż wcale nie łatwe.

  1. Michał Pasterski o odpowiedzialności za odczuwane emocje

Michał, pisząc o martwieniu się, kontynuuje wątek poruszony przez Kasię. Ale podkreśla przede wszystkim to, że to my sami decydujemy o naszych emocjach – to jest nasza strefa wpływu. To ja decyduję, czy się będę martwić, czy nie. Czasem trudno to zaakceptować, ale bardzo spodobało mi się zdanie, które napisał Michał i które jest wg mnie esencją jego propozycji: Weź odpowiedzialność za swoje emocje, bo to Ty je wywołujesz. Amen.

  1. Basia Szmydt opisuje to, jak poszła za radą Michała (chociaż nie wiem czy czytała jego tekst) i postanowiła przestać się martwić

Post Basi jest pięknym przykładem tego, jak można zasady o których była mowa wcześniej, wdrożyć w życie. Basia opisuje swoje własne zmagania (nie ukrywam, że bardzo mi bliskie – czekam niecierpliwie, aż mój syn przestanie wstawać w nocy), swoje osobiste problemy i pokazuje jak sobie z nimi radzi. A co najważniejsze – oświadcza głośno i wyraźnie, że nie sprawiła tego jakaś tajemnicza siła, ani zmiana okoliczności, w której wszelkie problemy się skończyły. Ona po prostu postanowiła się nie martwić. I już.

  1. Agnieszka Maciąg o przyszłości

W poście Agnieszka koncentruje się na przyszłości, na własnych doświadczeniach związanych z martwieniem się o nią, ale tak naprawdę rozwiązanie jakie proponuje jest bardzo uniwersalne. Przede wszystkim podkreśla ona znaczenie doceniania tego, co jest teraz, czego doświadcza i co ma. przesadne koncentrowanie się na tym, co może wydarzyć się w przyszłości najczęściej zresztą nie prowadzi do niczego dobrego. Agnieszka opisuje np. zmartwienia B. Prusa: Bolesława Prus wydedukował kiedyś z trwogą, że w roku 2000 będzie w Warszawie tak dużo dorożek, że ludzie nie będą w stanie sprzątać końskich odchodów. Będzie ich tak dużo, że zanieczyszczenia będą sięgały aż pierwszego piętra warszawskich kamienic! Wizja doprawdy apokaliptyczna. Śmieszne, prawda? To wdzięczność i obecność wg Agnieszki mogą być zmianą na którą wiele osób czeka.

  1. Ola Jedlińska o planowaniu

Ola w swoim poście zaproponowała prostą i szybką technikę dla opornych: zaplanowanie martwienia się. Jeśli już uważasz, że jesteś przypadkiem beznadziejnym to sięgnij po tę broń. Wyznacz sobie czas na zmartwienia i przejmuj się do woli. Ale rób to tylko wtedy! Nie zmarnujesz całego dnia i nie będziesz mieć wymówek, że bez zamartwiania się nie dasz rady 🙂

  1. Marta Hennig o tym, jak się zatrzymać i działać

Marta zajęła się przejmowaniem się i martwieniem w sposób bardzo aktywny – i to dosłownie. W swojej propozycji koncentruje się na bardzo konkretnych rzeczach do zrobienia, co pozwala zająć głowę i ciało, dając im zajęcie. Myślę, że to bardzo dobra propozycja dla osób, które nie są z natury refleksyjne albo po prostu wolą działanie. To nie oznacza, że Marta ignoruje to, co mamy w głowie – zupełnie nie. Sugeruje na samym początku zatrzymanie się i „zdiagnozowanie” sytuacji. W większym stopniu jednak jej propozycje dotyczą różnych możliwych działań, które mogą pomóc w odwróceniu uwagi i zajęciu się czymś innym. Aktywnie szuka rozwiązania, planuje swoje działanie, uprawia sport, zajmuje się przyjemnościami.

  1. Sylwia zadaje pytania

Sylwia proponuje kilka różnych rozwiązań, a ja zwróciłam szczególnie uwagę na zadawane przez nią pytania. Gdy się zamartwiasz i widzisz świat w czarnych barwach zastanów się co się stanie i co można zrobić? – sugeruje Sylwia. Myślenie pytaniami jest wg mnie bardzo dobrym pomysłem, wytrąca zmęczonemu umysłowi mnóstwo argumentów z „rąk” i pozwala bardziej racjonalnie podejść do problemu.

  1. Na koniec słowo ode mnie: jak już przeczytasz te wszystkie wyjaśnienia i rady, nie kończ na tym, że pokiwasz potakująco głową i zamkniesz przeglądarkę. Najważniejsze jest to, czy postarasz się jakoś tę wiedzę, te pomysły wykorzystać. Przy kolejnej okazji wybierz więc jedną, malutką rzecz i postaraj się ją zastosować. Tylko wtedy czas, który poświęciłeś na czytanie tego wszystkiego nie okaże się zmarnowany.

 

A co, jeśli potrzebujesz nieco więcej wsparcia w uczeniu się nowych nawyków ułatwiających niemartwienie się wszystkim? Jeśli chciał(a)byś otrzymać nie tylko rady i zalecenia, ale konkretne narzędzia, ćwiczenia na każdy dzień, dokładnie wyjaśnienia tego, co dzieje się w Twojej głowie i dlaczego tak jest?

Jeśli czujesz, że chciał(a)byś, żeby ktoś krok po kroku pokazał Ci jak radzić sobie z myślami i emocjami, żeby nie tracić nad nimi kontroli i zachować spokój to polecamy Ci kurs 21 dni do wolności od lęku. Przygotowaliśmy go z myślą o osobach, które doświadczają lęków pod różnymi postaciami: rozpamiętują przeszłość i blokuje ich ona przed działaniem, boją się przeszłości i wymyślają „czarne scenariusze” jej dotyczące, doświadczają nagłego i niespodziewanego lęku w różnych momentach (nawet pozornie błahych), boją się tego, co powiedzą o nich inni…

Kurs rusza już 6 marca. Możesz go kupić tutaj i dołączyć do osób, które chcą przestać się przejmować i są gotowe do tego, by aktywnie zmienić ten stan!

 

Asia

  • Niezły zbiór. Chętnie poczytam.

  • Asiu – Twój tekst jest bardzo, bardzo na czasie! Napewno z chęcią przeczytam polecone przez Ciebie artykuły – szczególnie podoba mi się podejście Agnieszki, która proponuje koncentrację na „Tu i teraz” – aby za bardzo nie rozpędzać się z czarnowidztwem do przodu.

    • Tak, wymyślanie strasznych scenariuszy na przyszłość jest popularną przypadłością, choć niby wszyscy wiedzą, że to nie pomaga:) mam nadzieję, że znajdziesz jakieś pomocne podpowiedzi!

  • Dzisiaj planuję przeglądnąć wszystkie – ciekawe propozycje wybrałaś. 🙂

Subscribe to our newsletter

FreshMail.pl
 
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do wolności od lęku poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Zapisz się na nasz newsletter i pobierz materiał ekstra
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby pobrać materiał ekstra do postu.
Osoby już zapisane na newsletter również mogą go pobrać wpisując swoje imię i adres e-mail
Zapisz się na nasz newsletter i odblokuj dostęp
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie newsletter i naszą ofertę
Zapisanie się na newsletter poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby odblokować dostęp do treści.
Jeżeli już jesteś zapisany/a na newsletter podają swoje imię i adres e-mail a system zapamięta Twoje dane.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.
Aby obejrzeć webinar podaj imię i email
Podane dane są u nas bezpieczne, będziemy wysyłać Ci tylko i wyłącznie naszą ofertę
Zapisanie się na listę oczekujących na kurs 21 kroków do życia ze spokojem poprzez podanie adresu email jest dobrowolne, jest jednak wymagane aby uzyskać dostęp do uczestnictwa w webinarze.
Wpisując adres email wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883) , a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez zespokojem.pl markę firmy Startup Management Jacek Sańko, Os. Kalinowe 5B/9, 62-090 Rokietnica.